کارآفرینی
محور های پیشنهادی خانه کارآفرینان ایران در حوزه کارآفرینی
کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است.کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروز دارای نقش کلیدی است.به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا ، ایده ها ،محصولات و خدمات همواره در حال تغییر میباشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان میاورد.از این رو در یک گسترده وسیع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف کنندگان ، تولید کنندگان ، سرمایه گذاران)باید به کارآفرینی بپردازند و به سهم خود کارآفرینی بیشتر میشود.
آنچه در این رابطه اهمیت دارد این است که علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته میشود.وضعیت اقتصادی کشور و ترکیب جمعیتی امروزه بیش از پیش مارا نیازمند یافتن زمینه های پیشرو در صحنه اقتصادی میکند و این راستا ضرورت داشتن مدل ،الگو و راهکارهای مناسب جهت آموزش تربیت و استفاده بهینه از نیروی فعال و کارآفرین بیشتر میشود.
در این رابطه با استفاده از منابع موجود و تجربیات حاصله فهرستی از موضوعات قابل تحقیق در سطح کارشناسی ارشد (بعضا در سطح دکتری )به صورت پروژه تحقیقاتی با پایان نامه یا هرگونه تحقیق دیگری به طور خاص و سطح مشخصی باید مورد توجه قرار گیرد.اهم موضوعات قابل تحقیق کارآفرینی ، جنبه های اقتصادی کسب و کار ویژگی های روانشناختی و فردی عوامل اجتماعی و نقش دولت ، آموزش کارآفرینی نقش شرکت های نقش شرکتهای کوچک نقش استراتژی و عوامل سازمانی تکنولوژی اطلاعات.
1-جنبه های اقتصادی کسب و کار:
بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کارهای جدید
مطالعه و بررسی فرایند ایجاد کسب و کار توسط کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی رفتاری آنان در صنایع مختلف
بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکت ها بر اساس الگوی شومپیتر
بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصتهای اقتصادی و نوع کارآفرینان)
بررسی شیوه های تامین مالی برای حمایت از کارآفرینان
نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه تئوریهای اقتصاد
رویه ها و روش های مالی در موسسات کارآفرینی
نقش کارآفرینی در احیای صنایع روبه زوال
نقش کارآفرینی و اشتغال زایی
بررسی راطه بین ارزشها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی و موسسات خیریه
جهانی شدن و کارآفرینی
جایگاه کارآفرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشور های جهان سوم
کارآفرینی در بخش کشاورزی
2-ویژگی های روانشناختی و فردی:
بررسی علل خروج نیروهای کلیدی شرکت هاو تجزیه روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش صنعت و خدمات
شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقت آنها در بخش صنعت و خدمات
بررسی ویژگی های های شخصیتی و روانشاسی کارآفرینان سازمانی(Intrapreneurs)
بررسی متغییر های تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان در صنایع مختلف
مطالعه مقایسه ای ئ تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی بین ایران و آمریکا
مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن
نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویزگی های شخصیتی کارآفرینان
اخلاق کارآفرینان(Enterpreneurship ethics)
تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران
عوامل موثر بر تصمیم گیری توسط کارآفرینان
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف ایران
بررسی تطبیق ویژگی های کارآفرینان در صنعت و خدمات
3-عوامل اجتماعی و نقش دولت:
بررسی و مطالعه متغییر های جکعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف
بررسی نقش ساختار های حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی
بررسی ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان
بررسی نقش سیاست های حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد اشتراک های جدید
نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی
بررسی جنبه های قانونی و حقوقی ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت
نقش رسانه های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه
ارائه الگوی شبکه کارآفرینی و ارائه آن
موانع کارآفرینی در کشور های جهان سوم
ارتباط قانون کار و مقرارت مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران
بررسی عوامل جامعه جامعه شناختی در کارآفرینی
تاثیرهنر بر استعداد کارآفرینی
4-آموزش کارآفرینی:
طراحی دوره های آموزشی در سطوح دبستان ، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی
طراحی دوره های آموزشی در سطوح دانشگاه
مدل ارزیابی یازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی
ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی
ارائه راهکار های اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاه های کارآفرین (Incubator) توسط نهاید های اجرایی و آموزشی
5-نقش شرکت های کوچک
بررسی تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره های خدماتی – توزیعی فرانشیز در ایران
نقش شرکت های کوچک در توسعه اقتصاد
بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصتهای کارافرینی
نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی
ساختار سرمایه در موسسات کوچک و کارآفرین
مدیریت استراتژیک در موسسات کوچک و نقش کارآفرین در تدوین استراتژی
بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران
نقش فرانشیز در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی
6-نقش استراتژی و عوامل سازمانی
ساختار تامین مالی پروژه های کارآفرینانه و Capital Venture
بررسی استراتژی های کارآقرینی سازمانی در رشد و بقای شرکت های رابطه مدیریت ، رهبری و فرهنگ در موسسات کارآفرین
نقش تیم مدیریت در کارآفرینی (سازمانی)
ارتباط چرخه عمر سازمان با کارآفرینی
اثربخشی در موسسات کارآفرین و مقایسه با موسسات غیر کارآفرین
ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی
دورنمای کارآفرینی در قرن 21 و پیامد های آن برای ایران
توسعه ساختارهای زیربنایی کارآفرینی در کشور
نقش ساختار و استراتژی در موسسات کارآفرینی
ایجاد تیم های کارآفرینی جهت رشد موسسه
چالشهای موسسات دارای رشد سریع و کارآفرینانه
انحلال موسسات و شرکت ها در بخش های مختلف صنایع
تبیین مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پرورش کارآفرین
7-تکنولوژی اطلاعات:
نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصتهای کارآفرینی
فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکت های کارآفرین
بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی در صنعت و خدمات
طراحی سیستمهای پاداش و حقوق دستمزد مبتنی بر الزامات کارآفرینی
محور های پیشنهادی موسسه کار و تامین اجتماعی در حوزه کارآفرینی
1-بررسی روشهای ترویج کارآفرینی
2-بررسی نقش مشاوره شغلی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال
3-پتانسیل های اشتغالزایی در زمینه صنعت توریسم
4-نقش خدمات مدرن در ایجاد اشتغال و شناسایی مشاغل جدید
5-بررسی شیوه های ارتقا بهره وری نیروی کار
6-ایجاد مشاغل نوین
7-نقش کارآفرینی زنان در ایران در بازار کار با توجه به موانع و مشکلات
8-بررسی تطبیقی شیوه های موثر پرورش کارآفرینی و ترویج کارآفرینی در ایران و سایر کشور ها
9-بررسی شیوه های نوین تجارت جهانی و مطالعه تطبیقی در زمینه راهنمایی و مشاوره شغلی کاریابیهای بین المللی
10-بررسی نقش مشاوره شغلی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال
11-نقش خدمات مدرن در ایجاد اشتغال و شناسایی مشاغل جدید در این حوزه
12-بررسی اثر نوسازی صنایع بر اشتغال
13-نقش و بررسی ظرفیت صنعت گردشگری در توسعه اشتغال در ایران
14-نقش صنایع تبدیلی و ارائه راهکارهای مناسب برای حفظ و اشتغالزایی در فعالیتهای کشاورزی
15-نقش تجربیات جهانی (کشور های مختلف) در ایجاد فرصتهای شغلی در بخش IT
16-بررسی ابزار و روشهای توانمند سازی نیروی کار(نظیر آموزش ،مشاوره ، اطلاع رسانی ، هدایت و راهنمایی ، مدیریت و سازماندهی ، … فرهنگ سازی ، قوانین و مقررات و ….)
17-بررسی تطبیقی روش آموزش و پرورش کارآفرینی
18-بررسی و شناسایی رویکردهای نوین در توسعه کارآفرینی
19-شناسایی و تحلیل الگوهای برتر توسعه اشتغال و کارآفرینی روستایی در ایران و کشور های منتخب
20-تهیه برنامه و الگو های عملی توسعه اشتغال و کارآفرینی در روستاها
الف)جنبه های اقتصادی کسب و کار
بررسی علل و عوام عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کار جدید
مطالعه و بررسی فرایند ایجاد کسب و کار (Business) توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان در صنایع مختلف
بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی شومپیتر(Schumpeter)
بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصت های اقتصادی و نوع کارآفرینان)
بررسی شیوه های تامین مالی برای حمایت از کارآفرینان
نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه های تئوریهای اقتصادی
رویه ها روش های مالی در موسسات کارآفرینی
نقش کارآفرینی در صنایع رو به زوال (مانند نساجی)
نقش کارآفرینی در در اشتغالزایی (به ویژه برای جوانان)
بررسی رابطه بین ارزشها و قوانین اقتصادی اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی
کارآفرینی و موسسات خیریه
جهانی شدن (globalization) و کارآفرینی
جایگاه کارآفرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشور های جهان سوم
کارآفرینی در بخش کشاورزی (کارآفرینی در روستا ها)
بررسی فرصت های موجود در استان در زمینه کارآفرینی
تدوین الگوی عملیاتی جهت نطامند کردن ارتباط سازمانهای مختلف با وزارت کار به منظور تغییر ساختار مدیریت کارآفرینی در سطح کشور
استفاده عملیاتی از ظرفیتهای قانونی موجود در حوزه کارآفرینی
-جمع آوری ، طبقه بندی ،ترکیب و مدلسازی مجموعه آیین نامه شیوه های اجاریی ، طرح حای پایلوت و …
-تدوین یک بولتن قابل استفاده برای همه دستگاهها و متقاضیان
تدوین مجموعه چندجلدی ((راهنمای کارآفرینی در سازمانها))
-این مجموعه به عنوان یک BOOKLET اطلاعاتی -تبلیغاتی جهت معرفی ظرفیتهای دستگاه های مختلف اجرائی (دفاتر کارآفرینی) درامور مرتبط با کارآفرینی تهیه شده و به صورت عموم برای اطلاع رسانی و افزایش سطح اگاهیهای عموم و امکان دسترسی عادلانه به منابع در اختیار متقضیان قرار گیرد.
-همکاری تمام سازمانها در اجرای این طرح ضروریست.
ارائه دو طرح به مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از کارآفرینان
همکاری راهبردی و عملیاتی با سازمان برنامه ریزی در جهت تکمیل و نهایی کردن سند فرابخشی نظام ملی کارآفرینی
تلاش اجرائی جهت استقرار فرایند شرکت های مادر تخصصی و شرکت های مشاوره و توسعه کارآفرینی
ب)ویژگی های روان شناختی و فردی
بررسی علل و خروج نیروی کلیدی شرکتهای و … و تحلیل روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش صنعت و خدمات
شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات
بررسی ویژگی های شخصیتی و روان شناسی کارآفرینان فردی
بررسی ویژگی های شخصیتی -روانشناسی کارافرینان سازمانی
بررسی متغییر های تسهیل کننده و نیاز های مختلف کارآفرینان سازمانی در صنایع مختلف (با توجه به متغییر های تعریف شده خاص)
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویزگی های کارآفرینان فردی بین ایران و آمریکا
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویزگی های کارآفرینان سازمانی در ایران و آمریکا
مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن
نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویزگی های شخصیتی در کارآفرینان
اخلاق کارآفرینان
تفاوت ین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران
عوامل موثر بر تصمیم گیری توسط کارافرینان
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف در ایران
بررسی تطبیق ویژگی های کارآفرینان در صنعت و خدمات
ج)عوامل اجتماعی و نقش دولت:
بررسی و مطالعه متغییر های جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف
بررسی نقش ساختارهای حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی
بررسی ویژگی های جمعیت شناسی کارآفرینان
بررسی نقش سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکت های جدید
نقش دولت در ایجاد مراکز آموزشی و ترویج کارآفرینی
بررسی جنبه های قانونی و حقیقی در ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت
نقش رسانه های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه
ارائه الگوی شبکه کارافرینی(Network entrepreneurship) و پویا کردن آن
موانع کارآفرینی در شرکت های کشور جهان سوم
ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه یا فرهنگ کارآفرینی در ایران
بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی
تاثیر هنر بر استعداد کارآفرینی
بررسی نقش خانواده در توسعه کارآفرینی
بررسی نقش مدارس در توسعه کارآفرینی
بررسی نقش NGOs در توسعه کارآفرینی
شناسایی کارآفرین زن در کشور ایران
بررسی نقش کارآفرینان اجتماعی در جوامع
بررسی عوامل فرهنگی موثر بر توسعه کارآفرینی
د)آموزش کارآفرینی
طراحی دوره آموزشی در سطوح دبستان ، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی
طراحی دوره های آموزشی کارآفرینی در سطوح دانشگاه
مدل ارزیابی یازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی
ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی
ارائه راهکار های اجرایی آموزش کارآفرینی وایجاد پرورشگاه کارآفرینی (Incubtor) توسط نهاد های اجرایی و آموزشی
طراحی دوره های آموزشی کارآفرینی در دوران سربازی
بررسی چگونگی راه اندازی یک کسب و کار در ایران
ه)نقش شرکت های کوچک:
بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره خدماتی ، توزیعی فرانشیز در ایران
نقش شرکت های کوچک در توسعه اقتصادی کشور
نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی
بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصت های کارآفرینی
ساختیار سرمایه در موسسات کوچک و کارآفرین
مدیریت استراتژیک در موسات کوچک و نقش کارآفرینی در تدوین استراتژی
بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران
نقش فرانشیز در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی
نقش استراتژی و عوامل سازمانی
ساختار های تامین مالی پروژه های کارآفرینانه و Capital Venture
ی)آموزش کارآفرینیی)آموزش کارآفرینی
طراحی دوره های آموزشی در سطح دبستان ، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی
طراحی دوره های اموزشی کارآفرینی در سطوح دانشگاه
مدل ارزیابی یازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی
ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی
ارائه راهکار های اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاه های کارآفرینی توسط نهای های اجرایی و اموزشی
طراحی دوره های آموزشی کارآفرینی در دوران سربازی
بررسی چگونگی راه اندازی یک کسب و کا
محور های پیشنهادی خانه کارآفرینان ایران در حوزه کارآفرینی
کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است.کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروز دارای نقش کلیدی است.به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا ، ایده ها ،محصولات و خدمات همواره در حال تغییر میباشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان میاورد.از این رو در یک گسترده وسیع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف کنندگان ، تولید کنندگان ، سرمایه گذاران)باید به کارآفرینی بپردازند و به سهم خود کارآفرینی بیشتر میشود.
آنچه در این رابطه اهمیت دارد این است که علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته میشود.وضعیت اقتصادی کشور و ترکیب جمعیتی امروزه بیش از پیش مارا نیازمند یافتن زمینه های پیشرو در صحنه اقتصادی میکند و این راستا ضرورت داشتن مدل ،الگو و راهکارهای مناسب جهت آموزش تربیت و استفاده بهینه از نیروی فعال و کارآفرین بیشتر میشود.
در این رابطه با استفاده از منابع موجود و تجربیات حاصله فهرستی از موضوعات قابل تحقیق در سطح کارشناسی ارشد (بعضا در سطح دکتری )به صورت پروژه تحقیقاتی با پایان نامه یا هرگونه تحقیق دیگری به طور خاص و سطح مشخصی باید مورد توجه قرار گیرد.اهم موضوعات قابل تحقیق کارآفرینی ، جنبه های اقتصادی کسب و کار ویژگی های روانشناختی و فردی عوامل اجتماعی و نقش دولت ، آموزش کارآفرینی نقش شرکت های نقش شرکتهای کوچک نقش استراتژی و عوامل سازمانی تکنولوژی اطلاعات.
1-جنبه های اقتصادی کسب و کار:
بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کارهای جدید
مطالعه و بررسی فرایند ایجاد کسب و کار توسط کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی رفتاری آنان در صنایع مختلف
بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکت ها بر اساس الگوی شومپیتر
بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصتهای اقتصادی و نوع کارآفرینان)
بررسی شیوه های تامین مالی برای حمایت از کارآفرینان
نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه تئوریهای اقتصاد
رویه ها و روش های مالی در موسسات کارآفرینی
نقش کارآفرینی در احیای صنایع روبه زوال
نقش کارآفرینی و اشتغال زایی
بررسی راطه بین ارزشها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی و موسسات خیریه
جهانی شدن و کارآفرینی
جایگاه کارآفرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشور های جهان سوم
کارآفرینی در بخش کشاورزی
2-ویژگی های روانشناختی و فردی:
بررسی علل خروج نیروهای کلیدی شرکت هاو تجزیه روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش صنعت و خدمات
شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقت آنها در بخش صنعت و خدمات
بررسی ویژگی های های شخصیتی و روانشاسی کارآفرینان سازمانی(Intrapreneurs)
بررسی متغییر های تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان در صنایع مختلف
مطالعه مقایسه ای ئ تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی بین ایران و آمریکا
مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن
نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویزگی های شخصیتی کارآفرینان
اخلاق کارآفرینان(Enterpreneurship ethics)
تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران
عوامل موثر بر تصمیم گیری توسط کارآفرینان
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف ایران
بررسی تطبیق ویژگی های کارآفرینان در صنعت و خدمات
3-عوامل اجتماعی و نقش دولت:
بررسی و مطالعه متغییر های جکعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف
بررسی نقش ساختار های حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی
بررسی ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان
بررسی نقش سیاست های حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد اشتراک های جدید
نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی
بررسی جنبه های قانونی و حقوقی ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت
نقش رسانه های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه
ارائه الگوی شبکه کارآفرینی و ارائه آن
موانع کارآفرینی در کشور های جهان سوم
ارتباط قانون کار و مقرارت مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران
بررسی عوامل جامعه جامعه شناختی در کارآفرینی
تاثیرهنر بر استعداد کارآفرینی
4-آموزش کارآفرینی:
طراحی دوره های آموزشی در سطوح دبستان ، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی
طراحی دوره های آموزشی در سطوح دانشگاه
مدل ارزیابی یازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی
ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی
ارائه راهکار های اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاه های کارآفرین (Incubator) توسط نهاید های اجرایی و آموزشی
5-نقش شرکت های کوچک
بررسی تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره های خدماتی – توزیعی فرانشیز در ایران
نقش شرکت های کوچک در توسعه اقتصاد
بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصتهای کارافرینی
نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی
ساختار سرمایه در موسسات کوچک و کارآفرین
مدیریت استراتژیک در موسسات کوچک و نقش کارآفرین در تدوین استراتژی
بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران
نقش فرانشیز در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی
6-نقش استراتژی و عوامل سازمانی
ساختار تامین مالی پروژه های کارآفرینانه و Capital Venture
بررسی استراتژی های کارآقرینی سازمانی در رشد و بقای شرکت های رابطه مدیریت ، رهبری و فرهنگ در موسسات کارآفرین
نقش تیم مدیریت در کارآفرینی (سازمانی)
ارتباط چرخه عمر سازمان با کارآفرینی
اثربخشی در موسسات کارآفرین و مقایسه با موسسات غیر کارآفرین
ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی
دورنمای کارآفرینی در قرن 21 و پیامد های آن برای ایران
توسعه ساختارهای زیربنایی کارآفرینی در کشور
نقش ساختار و استراتژی در موسسات کارآفرینی
ایجاد تیم های کارآفرینی جهت رشد موسسه
چالشهای موسسات دارای رشد سریع و کارآفرینانه
انحلال موسسات و شرکت ها در بخش های مختلف صنایع
تبیین مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پرورش کارآفرین
7-تکنولوژی اطلاعات:
نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصتهای کارآفرینی
فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکت های کارآفرین
بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی در صنعت و خدمات
طراحی سیستمهای پاداش و حقوق دستمزد مبتنی بر الزامات کارآفرینی
محور های پیشنهادی موسسه کار و تامین اجتماعی در حوزه کارآفرینی
1-بررسی روشهای ترویج کارآفرینی
2-بررسی نقش مشاوره شغلی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال
3-پتانسیل های اشتغالزایی در زمینه صنعت توریسم
4-نقش خدمات مدرن در ایجاد اشتغال و شناسایی مشاغل جدید
5-بررسی شیوه های ارتقا بهره وری نیروی کار
6-ایجاد مشاغل نوین
7-نقش کارآفرینی زنان در ایران در بازار کار با توجه به موانع و مشکلات
8-بررسی تطبیقی شیوه های موثر پرورش کارآفرینی و ترویج کارآفرینی در ایران و سایر کشور ها
9-بررسی شیوه های نوین تجارت جهانی و مطالعه تطبیقی در زمینه راهنمایی و مشاوره شغلی کاریابیهای بین المللی
10-بررسی نقش مشاوره شغلی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال
11-نقش خدمات مدرن در ایجاد اشتغال و شناسایی مشاغل جدید در این حوزه
12-بررسی اثر نوسازی صنایع بر اشتغال
13-نقش و بررسی ظرفیت صنعت گردشگری در توسعه اشتغال در ایران
14-نقش صنایع تبدیلی و ارائه راهکارهای مناسب برای حفظ و اشتغالزایی در فعالیتهای کشاورزی
15-نقش تجربیات جهانی (کشور های مختلف) در ایجاد فرصتهای شغلی در بخش IT
16-بررسی ابزار و روشهای توانمند سازی نیروی کار(نظیر آموزش ،مشاوره ، اطلاع رسانی ، هدایت و راهنمایی ، مدیریت و سازماندهی ، … فرهنگ سازی ، قوانین و مقررات و ….)
17-بررسی تطبیقی روش آموزش و پرورش کارآفرینی
18-بررسی و شناسایی رویکردهای نوین در توسعه کارآفرینی
19-شناسایی و تحلیل الگوهای برتر توسعه اشتغال و کارآفرینی روستایی در ایران و کشور های منتخب
20-تهیه برنامه و الگو های عملی توسعه اشتغال و کارآفرینی در روستاها
الف)جنبه های اقتصادی کسب و کار
بررسی علل و عوام عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کار جدید
مطالعه و بررسی فرایند ایجاد کسب و کار (Business) توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان در صنایع مختلف
بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی شومپیتر(Schumpeter)
بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصت های اقتصادی و نوع کارآفرینان)
بررسی شیوه های تامین مالی برای حمایت از کارآفرینان
نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه های تئوریهای اقتصادی
رویه ها روش های مالی در موسسات کارآفرینی
نقش کارآفرینی در صنایع رو به زوال (مانند نساجی)
نقش کارآفرینی در در اشتغالزایی (به ویژه برای جوانان)
بررسی رابطه بین ارزشها و قوانین اقتصادی اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی
کارآفرینی و موسسات خیریه
جهانی شدن (globalization) و کارآفرینی
جایگاه کارآفرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشور های جهان سوم
کارآفرینی در بخش کشاورزی (کارآفرینی در روستا ها)
بررسی فرصت های موجود در استان در زمینه کارآفرینی
تدوین الگوی عملیاتی جهت نطامند کردن ارتباط سازمانهای مختلف با وزارت کار به منظور تغییر ساختار مدیریت کارآفرینی در سطح کشور
استفاده عملیاتی از ظرفیتهای قانونی موجود در حوزه کارآفرینی
-جمع آوری ، طبقه بندی ،ترکیب و مدلسازی مجموعه آیین نامه شیوه های اجاریی ، طرح حای پایلوت و …
-تدوین یک بولتن قابل استفاده برای همه دستگاهها و متقاضیان
تدوین مجموعه چندجلدی ((راهنمای کارآفرینی در سازمانها))
-این مجموعه به عنوان یک BOOKLET اطلاعاتی -تبلیغاتی جهت معرفی ظرفیتهای دستگاه های مختلف اجرائی (دفاتر کارآفرینی) درامور مرتبط با کارآفرینی تهیه شده و به صورت عموم برای اطلاع رسانی و افزایش سطح اگاهیهای عموم و امکان دسترسی عادلانه به منابع در اختیار متقضیان قرار گیرد.
-همکاری تمام سازمانها در اجرای این طرح ضروریست.
ارائه دو طرح به مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از کارآفرینان
همکاری راهبردی و عملیاتی با سازمان برنامه ریزی در جهت تکمیل و نهایی کردن سند فرابخشی نظام ملی کارآفرینی
تلاش اجرائی جهت استقرار فرایند شرکت های مادر تخصصی و شرکت های مشاوره و توسعه کارآفرینی
ب)ویژگی های روان شناختی و فردی
بررسی علل و خروج نیروی کلیدی شرکتهای و … و تحلیل روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش صنعت و خدمات
شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات
بررسی ویژگی های شخصیتی و روان شناسی کارآفرینان فردی
بررسی ویژگی های شخصیتی -روانشناسی کارافرینان سازمانی
بررسی متغییر های تسهیل کننده و نیاز های مختلف کارآفرینان سازمانی در صنایع مختلف (با توجه به متغییر های تعریف شده خاص)
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویزگی های کارآفرینان فردی بین ایران و آمریکا
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویزگی های کارآفرینان سازمانی در ایران و آمریکا
مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن
نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویزگی های شخصیتی در کارآفرینان
اخلاق کارآفرینان
تفاوت ین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران
عوامل موثر بر تصمیم گیری توسط کارافرینان
مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف در ایران
بررسی تطبیق ویژگی های کارآفرینان در صنعت و خدمات
ج)عوامل اجتماعی و نقش دولت:
بررسی و مطالعه متغییر های جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف
بررسی نقش ساختارهای حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی
بررسی ویژگی های جمعیت شناسی کارآفرینان
بررسی نقش سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکت های جدید
نقش دولت در ایجاد مراکز آموزشی و ترویج کارآفرینی
بررسی جنبه های قانونی و حقیقی در ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت
نقش رسانه های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه
ارائه الگوی شبکه کارافرینی(Network entrepreneurship) و پویا کردن آن
موانع کارآفرینی در شرکت های کشور جهان سوم
ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه یا فرهنگ کارآفرینی در ایران
بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی
تاثیر هنر بر استعداد کارآفرینی
و)نقش شرکت های کوچک
بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره های خدماتی-توزیعی فرانشیز در ایران
نقش شرکت های کوچک در توسعه اقتصادی کشور
نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی
بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصت های کارآفرینی
ز)تکنولوژی و اطلاعات
نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصت های کارآفرینی
فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکت های کارآفرین
بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
طاحی سیستم های اطلاعات کارافرینی در صنعت و خدمات
طاحی سیستم پاداش و حقوق و دستمز مبتنی بر الزامات کارآفرینی
کارآفرینی و رابطه آنبا انرزی های تجدید پذیر
کارآفرینی و رابطه با نانوتکنولوژی
ح)پیامد های کارآفرینی در جامعه
بررسی نقش کارآفرینی در توسعه پایدار
بررسی نقش کارآفرینی در توسعه اشتغالزایی
بررسی نقش کارآفرینی در توسعه ثروت در جامعه
بررسی نقش کارآفرینی در ایجاد رفاه اجتماعی
بررسی نقش کارآفرینی در ایجاد و توسعه تکنولوژی های جدید
بررسی نقش کارآفرینی در پر کردن فاصله علم و بازار
بررسی آثار کارآفرینی و پیامد های اجتماعی کارآفرینی
بررسی نقش کارآفرینان در توسعه علم
ط)رسانه های ارتباط جمعی و کارآفرینی
بررسی نقش صدا و سیما در توسعه کارآفرینی
بررسی نقش مطبوعات در توسعه کارآفرینی
بررسی نقش اینترنت در توسعه کارآفرینی
بررسی نقش سینما در توسعه کارآفرینی
ر)تکنولوژی و اطلاعات
نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصت های کارآفرینی
فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکت های کارآفرین
بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
طاحی سیستم های اطلاعات کارافرینی در صنعت و خدمات
طاحی سیستم پاداش و حقوق و دستمز مبتنی بر الزامات کارآفرینی
کارآفرینی و رابطه آنبا انرزی های تجدید پذیر
کارآفرینی و رابطه با نانوتکنولوژی
ی)کارآفرینی در علوم مختلف
بررسی فرصت های کارآفرینانه در علوم انسانی(علوم بازرگانی ، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و …)
نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصت های کارآفرینی
فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکت های کارآفرین
بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
طاحی سیستم های اطلاعات کارآفرینی در صنعت و خدمات
طاحی سیستم پاداش و حقوق و دستمز مبتنی بر الزامات کارآفرینی
کارآفرینی و رابطه آن با انرژی های تجدید پذیر
کارآفرینی و رابطه با نانوتکنولوژی
ی)کارآفرینی در علوم مختلف
بررسی فرصت های کارآفرینانه در علوم انسانی(علوم بازرگانی ، علوم اجتماعی ، علوم تربیتی و …)
بررسی فرصت های کارآفرینانه در علوم پایه
ببرسی فرصت های کارآفرینانه در رشته های کشاورزی
بررسی فرصت های کارآفرینانه در رشته های هنر
بررسی فرصت های کارآفرینانه در رشته های فنی – مهندسی
بررسی فرصت های کارآفرینانه در تربیت بدنی
تحلیل آماره و انفورماتیک
1-طرح نمونه گیری جمع آوری شاخص های فعالیت های کارآفرینی در ایران(بررسی نرخ فعالیتهای کارآفرینانه در ایران)
2-ارائه مدل ریاضیاتی و اماره به منظور تخصیص بهینه تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان دریافت تسهیلات بنگاه های کوچک و زود بازده کارآفرین (پرپوزال (پیشنهادیه)اولیه این طرح تیر ماه ر اختیار جنابعالی قرار گرفته است.)
3-پروژه سامانه آمار و اطلاعات کارآفرینی وزارت کار از طریق نیاز سنجی آمار و اطلاعات مورد نیاز فعالیتهای کارآفرینانه
4-پروژه سازماندهی آمار و اطلاعات و 200 میلیون رکورد موجود پایش شده و توسط مرکز آمار و اطلاعات بازار کار به منظور انتخاب آمار و اطلاعات مناسب و بهینه برای انتشار و درج در سامانه ، وبگاه و درگاه کارآفرینی و بروزرسانی آنها
5-طرح ملی ایجاد نظام ثبتی در فرایند تولید آمار و اطلاعات کارآفرینی در طی برنامه چهارم توسعه با هماری مرکز آمار و اطلاعات بازار کار
6-پروژه آگاه سازی کلیه بخش های مرتبط با آمار و اطلاعات کارآفرین در وزارت کار و امور اجتماعی و سایر دستگاه ها و نهاد های تولید کننده آمار( آگاه سازی دفاتر کارآفرینی دستگاه ها و نهاد ها جهت و تولید همسان سازی و بروزرسانی داده ها و اطلاعات کارآفرینی مورد نیاز کارآفرینان کشور)
7-پژوهش در زمینه شیوه های نوین جمع آوری ، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات برای اجرای طرح های آماری در وزارتخانه
8-طرح پژوهشی ماهیت مشاغل در عصر اطلاعات و ارتباطات ، لزوم چگونگی ایجاد مشاغل جدید در ایران با رویکرد ICT و IT (فرهنگ ملی مشاغل، مشاغل جدید در ایران)
9-بررسی شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان های وابسته به آن و امکان سنجی چگونگی ارائه خدمات به کارآفرینان کل کشور به صورت Online ( پروپوزال (پیشنهای)قبلا دراختیار جنابعالی قرار گرفته است)
مطالعه و بررسی بازار کار
1-بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی در دستگاه های اجرایی کشور (با تاکید بر وزارت کار و امور اجتماعی)
2-بررسی نقش مراکز رشد و پارک های علمی و تحقیقاتی در توسعه کارآفرینی
3-بررسی موانع قانونی توسعه کارآفرینی در صنایع کوچک ایران
4-بررسی عوامل موثر بر بهره وری کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی
5-بررسی نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه کارآفرینی
6-بررسی نقش تجارت الکترونیک در توسعه کارآفرینی
7-بررسی کار از راه دور و نقش آن در توسعه کارآفرینی
8-بررسی و تدوین الگوی مناسب توسعه کارآفرینی با استفاده از تجارب کشور های توسعه یافته
9-نقش آموزش علمی و کاربردی در توسعه کارآفرینی
اجرا سیاست های اجرایی
1-تهیه و تدوین نظام توسعه کارآفرینی در کشور
2-تهیه و تدوین الگویی کاربردی به منظور تخصیص بهینه تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان دریافت تسهیلات و بنگاه های کوچک و زود بازده کارآفرین ، ارائه نتایج و راهکار های لازم
3-مطالعهو بررسی نحوه تخصیص بهینه تسهیلاتو اعتبارات به متقاضیان دریافت بنگاه های کوچک و زود بازده کارآفرین ، ارائه نتایج و راهکار های لازم
4-تهیه و تدوین الگوی علمی به منظور فراهم آوردن زمینه های ایجاد شرکت و بنگاه های اقتصادی مبتنی بر ایده ها و طرح های کارآفرینی
5-تهیه و تدوین الگوی ساختاری طرح های تیپ در بخش های مختلف اقتصادی
6-بررسی شیوه های حمایت ، هدایت ، مشاوره و راهنمایی کارآفرینان کشور
7-تهیه بسته ها و بروشور های اطلاعاتی کاربردی با موضوع کارآفرینی مانند نرم افزار کسب و کار
8-بررسی نقش و جایگاه حمایت دستگاه های دولتی و سازمان های غیر دولتی (NOGs) در توسعه کارآفرینی کشور
9-تهیه و تدوین الگوی ارزیابی طرح های کارآفرینی متقاضیان دریافت تسهیلات بنگاه های کوچک و زود بازده کارآفرین در بخش های مختلف اقتصادی
10-مطالعه ، طراحی و تدوین استاندارد ، رویه ها و کاربرگ های مربوط به ایجاد و راه اندازی شرکت های مشاور عالی و شرکت های مشاوره و توسعه کارآفرینی
11-تهیه و تدین REP انتخاب شرکت های مشاوره و توسعه کارآفرینی و شرکت های مشاور عالی
با تشکر از راهنمایی های استاد رضوی